advertise

آشنایی با انواع روغن صنعتی


روغن آن دسته از مایعات هستند، که با آب مخلوط نمی شوند و به دلیل آن که چگالی آنها کمتر از آب است، روی آب شناور می مانند. اصولاً روغن به چربی اطلاق می شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع باشد. روغن ها هم همچون چربی ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید می باشند.
روغن های صنعتی انواع مختلف داشته که در ادامه به برخی از آنها اشاره خوهیم نمود، از برندهای معروف تولید کننده انواع روغن صنعتی می توان به روغن صنعتی شل، کاسترول، موبیل، بی پی و روغن توتال اشاره کرد. اکثر شرکت های تولید کننده روغن های صنعتی از شرکت های بزرگ نفتی جهان می باشند. اما امروزه شرکت هایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه تولید روغن و گریس صنعتی فعال می باشند که می توان به شرکت های نظیر روغن فوکس و کلوبر اشاره نمود.



تاریخچه روغن های صنعتی

تا پیش ازسال ۱۸۵۶ میلادی روغن صنعتی جهت استفاده در چرخ ها و روانکاری انواع چرخ دنده ها ازمنابع روغـن هـای حیـوانی مثـل روغن نهنگ و گاو استفاده می شد.در برخی موارد نیز از روغن های گیاهی جهت تولید روغن های صنعتی استفاده می شد. ولی به دلیل پایداری پایین در استفاده صنعتی عمر کوتاهیی داشتند و سریعاً اکسید وفاسد می شدند. به همین دلیل موارداستفاده آنها محدود بود. به مرور با صنعتی شدن جوامع و کشورها نیاز به روانکارها و روغن های صنعتی با کیفیت و پایداری بالا بیشتر احساس میشد تا قادرباشند اصطکاک بین قطعات و سطوح متحرک راکاهش دهند. و از خوردگی و سایش قطعات جلوگیری کنند. روغن صنعتی که امروزه می شناسیم عموما پـس ازکشف و استخراج نفت و در سال ١٨٨٣ میلادی و بهبود فرایندهای تقطیر و تصفیه نفت خام و توسعه پالایشگاه ها و تولید لوب کات یا برش نفتی از نفت خام تولیدشده و جایگزین روغن های حیوانی قبلی گردید. تا متناسب با دستگاه های صنعتی جدید نیازهای صنایع جدید را پوشش دهند. استفاده از روغن های صنعتی در روغنکاری خیلی سریع برتری خود را نسبت به انواع قدیمی روغـن ثابـت نمودنـد و در نتیجـه اسـتفاده ازروغن های حیوانی، نباتی یرای روانکاری صنعتی به تدریج منسوخ شد.


همگام با صنعتی شدن کشورها و پیشرفت صنایع مختلف نیازبه روغن های صنعتی باکیفیت و مقاومت بالاتربیشترشد. درابتدا سعی گردید با تصفیه بهتر روغن و افزودن مواد افزودنی مختلف و با کیفیت بالاترروغن های صنعتی با طول عمر بیشتر تولید شود ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی و دست یابی بشر به تکنولوژی های جدید و تولید دستگاه های صنعتی متنوع، نیاز به روغن های صنعتی متعدد با خصوصیات متفاوت بیش از بیش نمایان شد. امروزه روغن های صنعتی که ازطریق فعل وانفعالات شیمیائی پیچیده ای بدست می آیند. این نوع روغن های صنعتی قادر به تحمل میزان وسیعی از فشارها و درجه حرارت ها برای کاربردهای خاص می باشند.


روان کننده های صنعتی و انواع آنها چیست؟

“روانکار” اصطلاح بسیار متداول در صنعت ماشین آلات است. روان کننده دقیقاً چیست ، چگونه از آن استفاده می شود و کاربردهای آن چیست؟ سوالات زیادی در مورد روان کننده ها وجود دارد ، در اینجا جواب همه آنها وجود دارد.
اول و مهمتر از همه ، روانکاری چیست؟ این فرایند کنترل اصطکاک ، سایش و پارگی ، اتصال یا از بین بردن رطوبت با معرفی یک فیلم کاهش دهنده اصطکاک بین سطوح در حال تماس ، در تماس است. همچنین گرمای ناشی از ساییدگی را کاهش می دهد. روان کننده های صنعتی می توانند یک مایع ، جامد ، نیمه جامد یا یک ماده پلاستیک باشند که از مواد مختلف زیادی می توان برای روغن کاری یک سطح استفاده کرد. روغن و گریس رایج ترین آنها است ، بیشتر روان کننده های مورد استفاده در صنعت دارای پایه آلی یا معدنی هستند. روانکارها همچنین می توانند مشکلات مختلفی را که در ماشین آلات صنعتی از انواع مختلف یافت می شود را بر طرف کنند.
روان کننده های صنعتی

روان کننده های صنعتی اساساً به عنوان مؤلفه هایی مانند مایعات ، گریس ها و مایعات تعریف می شوند ، آنها در طیف گسترده ای از تجهیزات و برنامه های کاربردی استفاده می شوند. بیشتر روان کننده های صنعتی شامل روان کننده های مصنوعی ، امولسیون ها ، روغن های نفتی یا معدنی هستند. آنها بیشتر در هوافضا ، اتومبیل ، صنایع نظامی و خدمات دریایی مورد استفاده قرار می گیرند ، روان کننده های صنعتی همچنین ترکیبی از اجزای با دقت همسان ، روغن پایه و مواد افزودنی هستند که برای تعیین رفتار هنگام استفاده ، هم از نظر عملکرد و هم عمر طولانی تر ترکیب می شوند.